K legendárním výrobcům ve světě superaut patří Ferrari a Lamborghini, kteří ve 40. a 60. letech odstartovali to, co se stalo největším světovým závodem ve zbrojení šestimístných superaut. Existují také nedávní účastníci, jako je Rimac, výrobce elektrických vozidel, a výrobce luxusních superaut, Pagani.
Další automobilkou s rozsáhlým závodním zázemím je McLaren, který se svým závodním vozem Formule 1 i nadále výrazně vyčnívá. McLaren, který nyní začíná svou druhou dekádu jako výrobce sériových vozů, stejně jako všichni hrdinové závodních vozů, v současné době přemýšlí o udržitelnosti, počínaje plug-in hybridem McLaren Artura pro rok 2023. Ačkoli to není první hybridní superauto McLarenu, Artura je prvním sériově vyráběným hybridem.
McLaren Artura má skvělé výkony
Pokud jde o pohonné ústrojí, nový McLaren Artura se vyrovná Maserati MC20 a odcházející hybridní Acura NSX. A nesmíme zapomenout na Ferrari GTB. Nový hybrid Artura má 3,0litrový motor V6 s dvojitým přeplňováním, který v kombinaci s elektromotorem a 7,4kWh baterií produkuje ohromujících 671 koní.
Naproti tomu 3,0litrový twin-turbo V6 v novém Ferrari 296 GTB, který také pracuje s elektromotorem a zástrčkou, produkuje až 818 koní. Artura však stojí podstatně méně než Ferrari GTB. Maserati MC20 má také dvojité turbo V6, ale není to hybrid. Jeho motor Nettuno produkuje 621 koní. Všechna tři vozidla mají vícespojkové převodovky s pádly řazení a automatickým režimem.
Když už mluvíme o režimech, Artura nabízí odlišné jízdní režimy pro motor a ovládání, stejně jako dřívější McLareny. Oba jsou k dispozici ve variantách Comfort, Sport a Track. V režimu elektrického pohonu motor neběží. Při zastavení také vypne motor pomocí funkce stop/start.
Díky elektronickému samosvornému diferenciálu a pohonu zadních kol Artura automaticky rozděluje výkon na kolo s nejlepší trakcí. Má maximální rychlost 330 km/h a může dosáhnout 100 km/h za 3 sekundy od úplného zastavení. Dokáže také dosáhnout rychlosti 200 km/h za 8,3 sekundy. Nabíječka EV úrovně 2, která funguje z 220voltové zásuvky, dokáže zcela nabít baterii McLarenu Artura za 2,5 hodiny, což vám umožní více si užít jízdu.
McLaren Artura 2023 se těší vynikajícím výhodám v oblasti nízké hmotnosti
Artura má pohotovostní hmotnost pouhých 3 303 liber díky nové architektuře McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) , která se zaměřuje na snížení hmotnosti ve všech oblastech, včetně elektrických systémů. Podle značky bude tato platforma v budoucnu podporovat širokou škálu modelů McLaren. Jeho baterie a elektromotor dávají dohromady hmotnost hybridních dílů 287 liber.
Další inovace je také přítomna v podvozku Artury. McLaren byl schopen integrovat do podvozku řadu dílů, které by obvykle vyžadovaly samostatné upevnění, a to díky nejmodernějším technologiím výroby uhlíkových vláken. Patří mezi ně upevňovací body zavěšení, horní ukotvení bezpečnostních pásů a závěsy dveří. Méně dílů se rovná vyšší tuhosti a lehčím součástem.
Kabina McLarenu Artura 2023 má jednoduchý, ale sportovní přístup
Oproti Ferrari, které všechny ovládací prvky umisťuje na volant, je McLaren vynechal. Typické páčky pro stěrače a ukazatele směru jsou na sedadle řidiče, ale chybí ovládání rádia. Nalevo od volantu jsou tlačítka pro zvednutí přídě, udržování v jízdním pruhu (přidané spolu s adaptivním tempomatem prostřednictvím bezdrátových aktualizací s novou elektrickou architekturou) a zámky dveří.
Řadicí páky a digitální přístrojový štít jsou pěkně připevněny k jednoduchému kolu. Důležité informace jsou neustále viditelné, protože tento sdružený přístroj se otáčí spolu s nastavením volantu. Uprostřed sedadel jsou tlačítka voliče převodovky.
Uvnitř jsou dvě možnosti sezení. Prvním je motorizovaný „komfortní“ systém a druhým je sedadlo Clubsport. S těmito možnostmi se sedadlo posouvá a otáčí do různých jízdních poloh, přičemž si zachovává svůj tvar lopaty. Přestože jsou obě pohodlné, nadšenci si zamilují sedadla Clubsport. Je dobře, že McLaren přemístil ovládací prvky seřízení na vnější stranu sedadel, kde byly zpočátku obtížnější je objevit a používat.
2023 McLaren Artura obsahuje některé zajímavé technické funkce
Standardem je nový 8palcový dotykový displej Artury s Apple CarPlay. Má rozložení na výšku s bočním ovládáním hlasitosti a domovským tlačítkem. Má vzhled velkého ciferníku díky kovovému kroužku kolem obrazovky a natahovacímu číselníku hlasitosti.
Artura je prvním vozem značky, který díky své inovativní elektronice (ADAS) poskytuje pokročilé technologie podpory řidiče . Jsou vybaveny systémem varování před opuštěním jízdního pruhu, rozpoznáváním dopravních značek a inteligentním adaptivním tempomatem s funkcí Stop/Go.